Steeds meer organisaties stappen over naar het werken in de cloud. Dit brengt gevolgen met zich mee voor de werkwijze van de medewerkers. Het veranderen van een werkwijze wordt door medewerkers niet altijd gewaardeerd. Er kan weerstand ontstaan door de angst voor het onbekende. Om de weerstand te beperken en medewerkers mee te krijgen in een verandering is het belangrijk om hen zo goed mogelijk voor te bereiden.

Strategieën voor het veranderproces

Bij een verandering, zoals een cloudmigratie, is het belangrijk dat de focus wordt gelegd op de positieve kanten van de verandering. Dit maakt de kans op weerstand al kleiner. Daarnaast zijn er volgens Robina Chatham, van onderzoeksgroep Leading Edge Forum, zeven strategieën te hanteren om medewerkers mee te krijgen in een verandering.

1. Duidelijke communicatie: Het moet voor de medewerkers duidelijk zijn waarom het noodzakelijk is dat de organisatie verandert. Daarnaast moeten ze begrijpen welke resultaten worden verwacht met de verandering.

2. Persoonlijk betrekken van teamleden: Betrek zoveel mogelijk teamleden in het proces, dit vergroot de betrokkenheid bij het veranderproces.

3. Efficiënte processen: Zorg dat de processen vloeiend verlopen. Dit zorgt voor een besparing op het gebied van tijd én energie.

4. Betrek interne influencers: Wanneer je technisch onderlegde teamleden als voorbeeld stelt, zorgt dit voor minder weerstand bij nieuwe of tegenstribbelende werknemers.

5. Voorzie je medewerkers van voldoende en juiste informatie: Als medewerkers voldoende op de hoogte worden gebracht van de nieuwe technologie en processen, worden hun negatieve aannames minder.

6. Training: Ondersteun de nieuwe werkwijze door middel van trainen. Laat hierbij je medewerkers weten dat ze fouten mogen maken. Hierdoor willen ze sneller nieuwe vaardigheden aanleren.

7. Ondersteun medewerkers op emotioneel vlak: Weerstand tegen verandering kan ook een emotionele reactie zijn. Geef medewerkers de kans om zich aan te passen aan de nieuwe cultuur en biedt hierbij ondersteuning.

Moeilijke overstap naar cloud oplossing

Ondanks de massale overstap naar het werken in de cloud, zijn er nog veel bedrijven die worstelen met het idee om over te gaan naar een cloud oplossing. Eén van de redenen is dat het voor veel ondernemingen moeilijk is om in één keer over te stappen doordat de gebruikte systemen complex zijn.

Een tussenoplossing is het gebruik van een hybride cloud-model, waarbij slechts gedeeltelijk in de cloud wordt gewerkt. In kleine stappen kan vervolgens de overstap naar volledig in de cloud werken plaatsvinden. Op deze manier is het makkelijker om medewerkers voor te bereiden op het werken in de cloud.

Cloud oplossingen van CloudSphere

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor het werken in de cloud? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of telefonisch via 088 – 3400230. Wij denken graag mee over een passende oplossing.