040 – 340 02 30 [email protected]

Bijna vijftig procent van de ondernemers denkt goed op de hoogte te zijn van de risico’s op het gebied van digitale fraude en stelt daarbij zélfs allerlei maatregelen te hebben genomen om de risico’s voor de onderneming te beperken. Resultaten doen echter anders blijken. Zo deelt een derde nog steeds een pincode of wachtwoord met een andere collega en ontvangt twee derde van de medewerkers nog geen instructies over het digitale veiligheidsbeleid binnen de organisatie. Bij één op de vijf bedrijven is er een specifiek persoon aangesteld die verantwoordelijk is voor de werkzaamheden omtrent de digitale veiligheid.

Dit is gebleken uit onderzoek van ABN AMRO, dat onder 300 bedrijven is uitgevoerd. Gebleken is dat zo’n 8 procent van de Nederlandse bedrijven het afgelopen jaar slachtoffer is geweest van digitale fraude. De meerderheid van deze bedrijven kreeg te maken met phishing, namelijk zo’n 62 procent. 25 procent werd slachtoffer van ransomware. Toch zeggen de meeste bedrijven goed beveiligd te zijn tegen digitale fraude. Gemiddeld geven de organisaties zichzelf een 7.2 als het gaat om hun beveiligingssysteem. Eveneens is gebleken dat veel organisaties nog zoekende zijn naar de juiste beveiliging voor hun netwerk.

Behoefte aan kennis digitale veiligheid

Het onderzoek wees uit dat ondernemers meer behoefte hebben aan informatie over het optimaliseren van een digitaal beveiligingssysteem. Daarnaast willen ze meer inzicht krijgen in de manier waarop fraudeurs te werk gaan om op basis hiervan hun digitale netwerk in te richten. 50 procent van de organisaties maakt zich zorgen slachtoffer te worden van digitale fraude. Dit is dan ook de reden waarom ze hier meer kennis over willen vergaren. Ruim 80 procent geeft aan behoefte te hebben aan fraudealerts van hun bank. Ook is driekwart van de organisaties geïnteresseerd in checklist waarmee het digitale beveiliggingssysteem op de proef gesteld kan worden.

Tips om digitale fraude te voorkomen

Er zijn verschillende maatregelen waarmee u de digitale beveiliging kan optimaliseren en de kans op fraude voorkomt. We geven u enkele tips:

  1. Gebruik het vier-ogen principe voor het betalingsverkeer: laat iedere betaling verifiëren door uw bekende contacten.
  2. Stel limieten in.
  3. Zet buitenlands betalingsverkeer (tijdelijk) uit.

Veilig werken met CloudSphere

Een professionele beveiliging beperkt de kans dat uw organisatie slachtoffer wordt van frauduleuze praktijken. Kost het u te veel tijd en moeite om het systeem te blijven optimaliseren? Dan raden wij u aan dit uit te besteden. Als ICT-partner biedt CloudSphere u de mogelijkheid om uw gehele digitale omgeving in te richten. Hierdoor hoeft u zich geen zorgen te maken dat uw beveiligingssysteem verouderd en uw organisatie een makkelijke prooi is voor fraudeurs. Neem vandaag nog contact met ons op om de juiste mogelijkheden voor u in kaart te brengen.