ICT-ondersteuning moet administratieve werkdruk in de zorg verlagen

Service Image
Uit onderzoek van NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) onder verpleegkundigen, verzorgenden, praktijkondersteuners en begeleiders, blijkt dat tweederde van de zorgverleners een te hoge administratieve werkdruk ervaart. Gemiddeld besteden zij zo'n 10,5 uur per week aan administratieve werkzaamheden, terwijl zij een arbeidscontract van gemiddeld 26,2 uur hebben. Betere ICT-ondersteuning kan de administratieve werkdruk verlagen.

Te veel administratie

Hoewel zorgverleners zeker het belang van een goede en complete administratie inzien, ervaren zij een hoge druk omdat de administratieve taken tijdrovend zijn en daardoor vaak niet binnen de dagelijkse werkzaamheden passen. De administratie wordt dan ook vaak gedeeltelijk of zelfs volledig buiten reguliere werktijden gedaan. Ook medische specialisten en artsen in opleiding ondervinden een hoge administratieve werkdruk. Gemiddeld zijn zij 40 procent van hun totale werktijd kwijt aan administratie werkzaamheden en ruim de helft hiervan zien zij als niet nuttig.

Betere ICT-voorzieningen als oplossing

Momenteel is 30 procent van de zorgverleners ontevreden over het huidige ICT-systeem. Daarnaast vindt nog eens driekwart van de medische specialisten en artsen in opleiding dat de huidige ICT-voorzieningen niet voldoende ondersteuning bieden. Eén van de grootste frustraties is het feit dat gegevens vaak dubbel ingevoerd moeten worden. Een onnodig en tijdrovend verschijnsel. Een goede oplossing is noodzakelijk, aangezien de administratieve werkdruk niet ten koste mag gaan van de patiëntenzorg. De respondenten zijn van mening dat de werkdruk onder andere verlaagd kan worden wanneer er gebruik wordt gemaakt van betere en overzichtelijkere ICT-voorzieningen. Op die manier kan er veel efficiënter geadministreerd worden en kan er veel tijd bespaard worden.

CloudSphere in de zorg

Doordat wij werkzaam zijn voor diverse zorginstellingen hebben wij jarenlange ervaring met ICT in de zorg. Wij weten dan ook als geen ander hoe belangrijk het is dat de administratieve werkdruk zoveel mogelijk wordt beperkt. Vragen of meer informatie over wat wij kunnen bieden? Stuur ons een bericht via het contactformulier op onze website.
CloudSphere logo dark
CloudSphere is een bedrijf gespecialiseerd in Microsoft 365 automatiseringsoplossingen. Vanuit onze vestigingen in Eindhoven en Middelburg bieden wij onze systeembeheer diensten aan voor middelgrote bedrijven.

CloudSphere

Daalakkersweg 10
5641 JA Eindhoven
040 – 340 02 30
Copyright 2025 CloudSphere